Τοπίο και Τέχνη

Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Ιωαννίνων

Βιωματικό Εργαστήριο

Θέμα Εργαστηρίου: Τοπίο και Τέχνη

Ημερομηνία Υλοποίησης: 9-5-2014

Τάξη : Α΄

Το Βιωματικό Εργαστήριο πραγματοποιήθηκε στις 09-05-2014 με τη συμμετοχή 27 μαθητών της Α΄ τάξης του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Ιωαννίνων. Η δραστηριότητα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των μαθημάτων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και των Διαθεματικών εργαστηρίων και υποστηρίζει τόσο στη θεωρητική του εκδοχή  όσο και σε επίπεδο εφαρμογής του Προγράμματος Grundtvig «Τέχνη και Τοπίο στην Εκπαίδευση Ενηλίκων», στο οποίο το Σχολείο συμμετέχει. Το Βιωματικό αυτό Εργαστήριο σχετίζεται με σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, κυρίως μεθοδολογικές τεχνικές που εφαρμόζονται στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και συσχετίζεται με την τέχνη της Φωτογραφίας. Πρωτίστως έχει σχέση με μία από τις πιο διαδεδομένες τεχνικές στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, αυτής του περιβαλλοντικού μονοπατιού που εφαρμόζεται επί το πλείστον στη μελέτη κάποιων συγκεκριμένων περιοχών που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Περιοχή με ιδιαίτερη ιστορική, πολιτισμική, αισθητική και οικολογική αξία είναι το Νησί της λίμνης Παμβώτιδας των Ιωαννίνων Ειδικότερα, οι μαθητές ακολούθησαν μία προκαθορισμένη διαδρομή και έκαναν στάσεις σε επιλεγμένα σημεία-αναφορά που αφορούν στο περιβάλλον, την κοινωνία, την οικονομία και τον πολιτισμό του νησιού.

   dscn10991    

Με την καθοδήγηση του εμψυχωτή της ομάδας και μέσα από ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε καθεμιά από τις στάσεις στα σημεία αυτά, επιδιώκεται, παράλληλα με την ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης (Gadner), να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να αντιληφθούν και να κατανοήσουν το βιωματικό χαρακτήρα της σχέσης του τοπίου και του ανθρώπου και στο μακροεπίπεδο την έννοια της αειφορίας. Με αυτή την ολιστική προσέγγιση το περιβαλλοντικό μονοπάτι στο Νησί αποκτά μεγάλη παιδευτική αξία και αυτό γιατί μέχρι σήμερα οι εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Νησί είχαν μονοδιάστατο χαρακτήρα, καθώς επικεντρωνόταν συνήθως σε τομείς και πρακτικές που παρέπεμπαν περισσότερο σε φολκλόρ.  Συγχρόνως  συνδυάστηκε το βιωματικό αυτό εργαστήριο με την τέχνη της Φωτογραφίας. Στα σημεία ?σταθμούς οι μαθητές φωτογράφιζαν το τοπίο, το φυσικό, δηλαδή, και ανθρωπογενές ?πολιτισμικό περιβάλλον και μ? αυτό τον τρόπο αξιοποίησαν τη φωτογραφίας ως μορφή τέχνης στο συγκεριμένο Τοπίο.

Εμψυχωτής της ομάδας ήταν ο κ. Θωμάς Λώλης, Εκπαιδευτικός, διευθυντής του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, τέως Υπεύθυνος του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων. Οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας που συμμετείχαν στη δραστηριότητα ήταν οι Ευαγγελία Γκίζα, Κώστας Μπέλλος και Χριστίνα Τόκη.

     dscn11051    dscn10831